'Sericaia e/ amiexa' - Reisverslag uit Elvas, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu 'Sericaia e/ amiexa' - Reisverslag uit Elvas, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

'Sericaia e/ amiexa'

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

14 Oktober 2016 | Portugal, Elvas

Elvas, 14-10-’16, 21.10 plaatselijke tijd..

Zo een avondje Elvas achter de rug en de gastronomische eigenschappen leren kennen… Een echt oude vestingstad die 3 ringen verdedigingswerken kent, aangelegd door de destijds verschillende heersers. Moren, Spanjaarden, Visigoten, Romeinen etc.etc. Dat het geloof in die tijd een belangrijke rol speelde, blijkt wel uit de diverse kerken die nu nog te bewonderen zijn binnen de diverse verdedigingsmuren. Wat ook in de diverse VVV papieren blijkt, is het feit dat de verdedigingswerken tussen 1645 en 1653 verbouwd werden naar Nederlands voorbeeld!! Inderdaad de vesting Naarden heeft hier veel van weg!. Momenteel wordt dit alles nog in ere gehouden, de vestingstad Elvas werd in 2012 tot UNESCO Werelderfgoed uitgeroepen! Het aquaduct in inderdaad indrukwekkend, aangelegd in de tijd van de Moren om de vestingstad van water te voorzien vanuit een door de Moren aangelegde bron. Het heeft een lengte van 8 km, de bouw duurde van 1537 tot 1622 toen voor het eerst water door dat aquaduct vloeide. Uiteindelijk definitief in handen gevallen van de Spaanse koning Sancho II, sindsdien steeds een gevecht tussen Spanje en Portugal om het bezit ervan.. nu dus Portugees en momenteel geen gevechten, het is rustig hier.
Omdat we dus 1 uur voor lagen op die Portugezen begon onze maag, na de lunch in Badejoz, tegen een uur of 20.00 (locaal 19.00) toch wel om wat extra’s te vragen. De restaurants hier in Elvas gaan pas om 19.00 open. Gelukkig had restaurant A Colunal zijn deuren al om 18.30 opem en verwelkomde ons met alvast een drankje.. Eerst een pilsje en aqua con gaz voor Josine, daarna een rode sangria met een locaal kaasje met brood, peper en zout. Toen de keuken open ging om 19.00 uur bestelden wij een ‘Arroz de marisco’ voor 2 personen waar we alle twee onze vingers bij af likten.. Dit natuurlijk in combinatie met een door de ober (een echte Portugees) aanbevolen witte wijn, een Reserva 2013 Conventual vinho regional Alentejano, een locale witte wijn dus, het leek alsof een engeltje over onze tong pieste, heeeeerlijk.. Als toetje adviseerde hij ons een ander locaal product, een ‘Sericaia e/ amiexa’. Dat e/ amiexa wist ik wel, dat was meteen te zien.. enne toen Josine hem geproefd had, vertaalde zij het met ‘unne keek met zeel', op zijn A.B.N. 'een cake met ziel'me/(en)een proem (=pruim=amiexa= zie foto)
Daarna weer terug naar ons onderkomen van senor ‘Mocisso’, terug omhoog hetgeen met enige moeite lukte.. Nu lig ik dus weer op bed dit verslag te typen, Josine ligt weer in haar e-book verzonken…
Morgen? een korte etappe naar Estremoz, een kleine 60, door het “Alentejo’ gebied, die van die witte wijn van vanavond!! Een droge streek met graanvelden, olijfbomen, kurkeiken en eucalyptusbomen.
Het gaat ‘op en af’, we sulle sien, vamos a ver, op zijn Portugees ?
Tot morge!
el jefe

• 15 Oktober 2016 - 20:52

Sepali En Friso:

Gezellig hoor...het lijkt erop dat jullie er lekker van genieten daar. Mooie foto's. Is t nog zo warm daar?

• 15 Oktober 2016 - 21:11

Pim:

Leuk al die antennes op de daken...doet me denken aan Op de Vey 27 waar ik aan de klok in woonkamer draaide en dan naar buiten snelde om de draaiende antenne te zien....en Aan Naarden vesting heb ik minder goede herinneringen: met mijn mtb's uitgegleden met als gevolg een totaal afgescheurde guadricepspees......hetgeen leidde tot 6 weken gips een moeizame toiletgang en lange revalidatie...dus kijk uit El Jeffe.....

Verslag uit: Portugal, Elvas

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..