Adeus a Lisboa - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu Adeus a Lisboa - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

Adeus a Lisboa

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

20 Oktober 2016 | Portugal, Lissabon

Lisboa, 20-10-’16, kwart euver zeven, 19.15, letste aovundj..

Even nog een verslagje van vandaag.. Vanmorgen dus opgestaan met als eerste doel ‘plastico con bolhas’ te vergaren.. wij dus om een uur of 10.00 weer in de taxi naar die Chinese wijk, naar Pollux, die gisteren al dicht was. Daar aangekomen inderdaad op de 4de verdieping die ‘plastico con bolhas’ te verkrijgen, gelukkig!, alleen in stukken van 1 m. breed en 5 meter lang.. hoeveel heb ik er ook alweer nodig? bij de firma Goyer gaat dat van een rol af die het hele vliegtuig wel kan inpakken, daar wordt op de meters niet gelet.. Fiets in 2-2,5 meter lang, dus 5 meter is voor ene keer aan beide zijde voldoende, nog ene keer andersom, dat zijn 10 meter, nog ene keer boven over aan de voor en achter zijde, dat maakt 20 meter en voor de zekerheid nog een extra rol. Dat maakt bij elkaar 25 meter ‘noppenfolie’, ‘plastico con bolhas’.. met 2 rollen duck-tape om een en ander bij elkaar te houden. Dat moet dus wel lukken morgen!.. Toen tijd voor een kopje koffie met een croissant.. en even gaan zitten vlakbij Hotel Mundial.. tijdens dat ontbijtje dacht ik nog waarom het ik toch geen hotel gevat, dan staat die tandem veilig en wel opgeborgen ! en keek even op Internet wat zo’n kamer in Lisboa kostte.. toen ik dat gedaan had, wist ik weer waarom ik dat, achteraf fiets-onveilige appartement in Alfama genomen had… 280 euro/nacht zonder ontbijt… enfin daarna op ons gemak terug naar Alfama.. Om 12.30 uur de afspraak met EJ in Pateo 13, vlak bij ons in de wijk. Wij waren er op tijd, een leuk tentje, met visgerechten die vissen werden vers ten toon gespreid op ijs. Even later komt EJ aan en we begroeten elkaar hartelijk, iedere keer weer op dezelfde manier, het is alsof we elkaar dagelijks zien.. Onder de (vis)lunch lekker bijgekletst over van alles en nog wat.. Hij is sinds ‘93 op het Iberisch schiereiland en heeft hier het nodige meegemaakt maar het is en blijft een echte ‘Wanroijenaar’ en tijdens dat onderhoud geeft hij enkele cultuurverschillen aan tussen Portugal en Wanroij… b.v. als je in Nederland mensen ontvangt, neem je de jas aan en hangt die op, nodigt de mensen uit plaats te nemen in de goei/woon-kamer en vraagt of ze koffie of iets anders willen drinken… Hier in Portugal gaat dan anders, in de wintermaanden (het is hier dan minimaal 10-15 graden, houdt iedereen zijn jas aan als je ergens op bezoek gaat, 90% van de huizen hebben hier géén centrale verwarming en het is binnen net zo ‘warm’ als buiten… dus als je iemand vraagt om de jas uit te doen, wordt dat niet gesnapt!! Ten tweede als je iemand hier vraagt of ze koffie willen drinken, kijkt iedereen je vreemd aan en zegt dat ze nog niets gegeten hebben, want koffie drink je hier alleen maar na het eten… Kortom allerlei problemen bij iemand uit Wanroij die van zijn kant uit probeerde ‘goed te integreren’ in de Portugese maatschappij... Ook met betrekking tot het opvoeden van kinderen de nodige verschillen hij(wij) had(hebben) geleerd: ‘eet je bordje leeg’ en dit probeerde hij ook zijn kinderen bij te brengen, zeer tegen het zere been van zijn vrouw, want hier is dat een teken dat je misschien te weinig hebt gekregen, hier word je dus geacht iets te laten liggen als teken dat je genoeg gehad hebt… Hij had zich ook afgevraagd hoe die cultuurverschillen er toch gekomen zijn… hij stelde dat hij dat had geleerd van zijn ouders die de oorlog meegemaakt hadden en daarom dus ‘altijd het bordje leeg’ moesten hebben… In Portugal heeft geen armoede geheerst, zij hebben niet deelgenomen aan de 2de wereldoorlog!! als dank daarvoor staat dat torenhoog Christus-beeld ‘el Rei Jesus’ hier!.. en zoals EJ vertelde, hier hebben ze nooit tulpenbollen moeten eten.. ook wel beseffend dat hij dat ook nooit gedaan heeft en zijn ouders wrsch. ook niet.. Kortom er zijn verschillen tussen Wanroij en Portugal (Almada).. We hebben enkele uurtjes zitten kletsen, de tijd vloog voorbij.. Oh ja nog een tip voor mensen die enkele dagen richting Portugal willen en op zoek zijn naar een onderkomen: hij heeft een onderkomen!! weliswaar enkele kilometers buiten Lisboa, in Setubal met strand en lekkere eettentjes in de buurt, interesse? bel me/mail me en ik zorg voor de contacten. Ook wij weten nu een ‘tandemveilige plek’ voor de volgende keer!! Dat hij nooit een echte Portugees wordt, komt natuurlijk ook wel dat hij nog steeds zijn relaties met vrienden/kennissen en familie uit het Wanrooijse stevig onderhoudt.. Vandaag komen 2 echtparen, 1 uut Wanroij en 1 uut Sint Hubert bij hem op bezoek voor enkele dagen, zij hebben waarschijnlijk ook de ‘depressie’ uit Nederland meegenomen die nu in aantocht is. Toen we na de lunch naar het ‘Castello de S.Jorge’ gingen zagen we in de verte die depressie, waar zij in het vliegtuig in zaten, al aankomen en hebben voorzichtigheidshalve vanavond ons etentje ‘binnen’ besproken… Misschien dat dat, als die gasten van EJ een dag later waren gekomen, niet nodig was geweest… Tijdens het bezoek aan dat ‘castello’ hebben we op passende wijze afscheid genomen van Lisboa, met een lekker wit wijntje uit Setubal, met een mooi uitzicht óp Setubal, op het beeld van ‘El Rei de Jesus’ en op een, zo te zien, enige tijd hier afwezige, ondergaande zon…

Morgenvroeg dus op, alles inpakken, de fiets weer in elkaar zetten, de fiets beladen en zo hebben we nu ontdekt, we hoeven maar 6 treden de trap af.. dat een kilometer of 6 naar het vliegveld fietsen waar we om 17.30 moeten zijn.. we zullen er natuurlijk veel eerder zijn.. moeten daar de tandem weer demonteren en van ‘plastico con balhos’ voorzien zodat hij ‘reisefertig ist’ … maar daarover later meer als we weer in het Langenboomse zijn… we komen in E’hoven pas om 23.10 aan (1 uur tijdsverschil), afsluitend verslag zal dus pas in het weekend plaatsvinden, tot danne..
el jefe

ps.
- EJ: je mag van ons dat emailadres van je site best even vermelden… want je gelooft het of niet de site in bijna 1000 x bekeken, a.h.w. gratis reclame voor een uitstekend verblijf in de buurt van Lisboa, vlak bij zee en voorzien van iemand die je op alle terreinen van dienst kan zijn, hij spreekt vloeiend Spaans/Portugees/Nederlands/Frans/Engels en Wanrooijs… In het appartement zijn alle voorzieningen aanwezig en tips in alle bovenstaande talen waar je goedkoop/lekker kunt eten, waar je goedkoop kunt inkopen en waar de ‘beste’ strandjes in de buurt zijn.. kortom een ideale plek voor ‘er even uit naar Portugal’...
- wie die 1000-ste bezoeker van dit blog is/wordt zal ik met www. waarbenjij.nu nagaan en de prijs die daarbij hoort dan aan hem/haar overhandigen.. vamos a ver, vamos ver, we sulle zien, veer zulle zeen!

• 20 Oktober 2016 - 22:58

Mark En Schatjes:

Bedankt voor de mooie verhalen en een goede reis terug.
    Veel liefs van ons xxxx

• 21 Oktober 2016 - 10:10

Angeline:

Wat heb ik genoten van jullie reis! Goede reis terug en tot gauw. Liefs

• 21 Oktober 2016 - 11:38

Lieke :

Goede reis terug! Jullie fantastische reis, vakantie zit er weer op! Tot gauw. Groetjes

• 21 Oktober 2016 - 13:53

Sepali En Friso:

Goede reis terug

Verslag uit: Portugal, Lissabon

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..