'Paco Ducal' - Reisverslag uit Vila Viçosa, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu 'Paco Ducal' - Reisverslag uit Vila Viçosa, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

'Paco Ducal'

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

15 Oktober 2016 | Portugal, Vila Viçosa

Vila Viçosa, 15-10-’16, 13.00, ein oer

Vanmorgen uitgeslapen en wel vertrokken uit Elvas, nog enkele foto’s gemaakt van het kilometers lang aquaduct, een imposant bouwwerk, geen eensteensmuurtje!! Voor we Elvas verlieten eerst nog even enkele foto’s gemaakt van die brandweerman op een rotonde, ik moest meteen denken aan het naderende afscheid van vriend Piet Verberk die na talloze jaren trouwe dienst de brandweer in Mill gaat verlaten. Een replica van dit beeld zou de rotonde aan de Karstraat/Hoogstraat/Beerseweg/Schoolstraat niet misstaan. Ria meteen ingeschakeld om dit bij haar broer in de week te leggen. Ik vind wel dat hij dat verdiend!! Daarna dus Elvas uit en net buiten Elvas rechtsaf richting San Romao.. In het begin een nogal kaal gebied met enkele verspreid staande eikenbomen en enkele olijfboompjes.. Gaandeweg meer begroeiïng door een gebied dat ook Josine aan Limburg deed denken.. aan een wandeling vroeger met haar ouders van Beek naar Geulle… San Romao na een dik uurtje bereikt maar daar was niet veel te doen, geen marktpleintje met cafeetje of zo. Dus besloten om nog 11 km verder in Vila Viçosa de koffie stop in te lassen.. Deze plaats ligt natuurlijk weer boven op zo’n puist en moest dus weer even beklommen worden. Het plaatsje bevat enkele mooie pleinen en gebouwen en net aan de rand ligt volgens dhr. B. een aardig kasteel dat je gezien moet hebben.. dus wij daarheen na de koffie.. Open van 9.00 tot 13.00 en van 14.00 tot 17.00.. onze aankomst 12.45.. dus moesten we beslissen wat te doen. Besloten dan maar een ‘vroege lunch’ hier te nemen en dan om 14.00 het kasteel te bezichtigen..
Het paleis heet ‘Paco Ducal’ stamt uit de 16de eeuw, behoorde toe aan de hertog van Bragança. Stamt uit die tijd dat Portugal zelfstandig werd en zich afzonderde van Spanje.. Hij werd toen een van de eerste ‘koningen’ van Portugal. Maar eerst dus een ingelaste lunch.
De lunch in el restaurante ‘Ouro Branco’:
voor Josine: Costeletas de Borrega Grelhadas (gegrilde lamskoteletjes) en ik dacht ik neem een ‘plaatselijk’ soepje vooraf gevolgd door een gegrilde dorade.. toen ik die bestelling deed : Sopa de Caçao, gevolgd door een ‘Dourada Grelhado c/Vendura’ keek de ober me vragend aan en vroeg nogmaals of ik die alletwee wel wilde… blijkt de soep een soort maaltijdsoep te zijn… bestaande uit enkele stukken ‘dog-fish’ (hondshaai) in een gebonden soep met brood; ondanks mijn postuur dacht hij dat ik dat alletwee niet zou meesteren.. besloot dus alleen de Sopa Caçao te nemen. Daarna kreeg ik zelfs geen toetje meer op!! Koffie con leche ging nog net..
Daarna dus de bezichtiging van het paleis ‘Paco Ducal’ waarover later meer.

• 15 Oktober 2016 - 20:54

Sepali En Friso:

Hondshaai gegeten? Bijzonder! Was het lekker?

Verslag uit: Portugal, Vila Viçosa

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..