tweede rondje Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu tweede rondje Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

tweede rondje Trujillo

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

12 Oktober 2016 | Spanje, Trujillo

Trujillo, el 12 de octubre en año 2016,

En la Plaza Mayo!! met een standbeeld van diejen El Signor Pizarro voor onze voordeur, diejen signor die in de jaren dat hij hier zijn geld niet kon verdienen, ‘conquistador’ werd; hij ging de zee op, nadat Columbus, je weet wel die andere bezoeker van Guadalupe, ver voor ons, Amerika had ontdekt.. en die Pizarro ging niet 1x maar 3 keren naar die nieuwe wereld, deed er iedere keer 2 jaar over (1524-1525; 1526-1527 en 1531-1532); keerde steeds weer met de buit terug naar Spanje om donateurs te vinden voor zijn verdere avontuurlijke lusten. Ik denk dat ik maar eens in zijn voetsporen ga staan en de komende ‘viajes’ naar Spanje op dezelfde manier probeer te bekostigen. Voor eventuele liefhebbers: mijn girono. is 19436.. en nog watte voor de liefhebbers: mijn emailadres: stopsmoking@zonnet.nl .
In die tijd heette Haiti ‘La Espagnolo’ en van daaruit voeren ze door naar Panama en ontdekten de stille Oceaan. Van daaruit zuidelijk is het dus maar een klein kunstje om Peru te veroveren. Bij de derde poging van diejen Pizarra was het dus raak, met de geldelijke steun van koning Karel de V veroverde hij in 1532 Peru met slechts 13 medestrijders, “Los trece de la fama”, waaonder zijn 3 broers, die durfden het na 2 mislukte eerdere pogingen aan om hem te volgen en dizze keer met succes, het hele Peru, het hele INCA-rijk werd zijn bezit, met natuurlijk het nodige kapitaal en wat daarbij hoorde… enne niet te vergeten de nodige executies van zijn tegenstanders aldaar.. Het betekende het einde van de laatste keizer van het Inca-rijk Atahualpa, over zijn gevangenneming door Pizarro en zijn dood gaan talloze verhalen.. Maar daar lees/verneem je niet zoveel van in het museum alhier in Trujillo, hier wordt meer verteld wat hij allemaal aan nieuwe materialen meenam uit de Nieuwe Wereld, hij wordt hier nog echt als een held gezien. Van de 4 broers kwam alleen Hermano na veel omzwervingen weer thuis in Trujillo, hij bouwde het huidige kasteel hier.. De rest (ook Pizarro zelf) kwam op een gewelddadige manier aan hun einde. Al wandelend door Trujillo kwamen we ook het geboortehuis van de ontdekker van de Amazones tegen, is nu tot Hotel met dezelfde naam verbouwd, Orellano Hotel.

Trujillo is er beter van geworden, want iedereen die diejen Pizarro volgde vanuit Trujillo, streek met zijn ‘pecunia’ weer neer in Trujillo en liet daar blijken dat hij ‘in den vreemde’ iets verdiend had.. Dat kun je hier op de Plaza Mayor wel zien, de gebouwen zijn allemaal uit die tijd.
‘Le Histoire se repète’ zulle we maar zeggen.. Heb je hier niets, dan zoek je het ergens anders, goedschiks of kwaadschiks.. Als je in Lima vraagt wie die stad gesticht heeft, krijg je zijn naam als antwoord!!
Na dit 2de rondje Trujillo, liggen we nu even op te drogen, want het goot de laatste 10 minuten en we kregen dus weer even, nu een koude, douche. Om 20.00 is de tafel gedekt in het restaurant onder ons; Josine heeft gereserveerd omdat het daar vanmiddag tijdens de lunch-tijd bomvol zat..
Hasta luego, ik meld wel weer als het iets aparts is..

• 12 Oktober 2016 - 21:24

Gerard Goijer:

Hallooooo, dan lul je niet meer.

Wat een historie en wat een rovers en moordenaars daar.
    Dus zonder die paar lieve bewoners van Trujillo zouden we nu zeer waarschijnlijk nu nog normaal kunnen praten met de veel intelligentere Inca´s!!?? En zeker nog nog een heleboel van hen kunnen leren.

En U...... U meneer en mevrouw Boesten, jullie walsen daar zo maar overheen, jullie gaan gewoon lekker zitten eten en drinken in het geboortehuis van een van die wereldreizigers, die het blijkbaar niet zo nauw namen met de originele bevolking van de landen die ze juist bezet hadden. Laat staan met de bezittingen. Die pasten allemaal net in hun schepen en konden mee retour richting Spanje.

Mooi hé. Op je eigen manier de geschiedenis interpreteren.

Heb maar veel plezier daar, geniet en fiets veilig.
    We missen jullie hier, maar daar slaan we onszelf wel doorheen.

Weest gegroet.
    Uw Gerard.

• 13 Oktober 2016 - 23:06

Sepali En Friso:

We moeten even bijlezen weer....groetjes

Verslag uit: Spanje, Trujillo

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..