otra vez: una rayo bicicleta rota - Reisverslag uit Cabañas del Castillo, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu otra vez: una rayo bicicleta rota - Reisverslag uit Cabañas del Castillo, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

otra vez: una rayo bicicleta rota

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

10 Oktober 2016 | Spanje, Cabañas del Castillo

Cabañas del Castillo, el diez de octubre 2016, a las cuarto menos quarto,
kwart veur veer.

Zo die 50 km. zitten er ook weer op. Vanmorgen eerst om 9.00 uur naar de zwarte Madonna gaan kijken en het was waar wat Rinus in zijn reisgids beschrijft, dan kun je als enige haar bewonderen.. nog geen toerist aanwezig. Toen we bij de kathedraal aankwamen, reed de eerste bus al manoeuvrerend door de nauwe straatjes en loste een hoop pensionado’s op de Plaza Mayor. Nog even over die zwarte Madonna verering, je kunt haar op zo’n 50 meter hoog boven je, in een altaar vol goud, in een nis zien staan. Voor het gemak heb ik een en ander gefotografeerd en ingezoomd. Zoals je ziet kun je alleen het gezicht zien, zwart omdat het hout waarvan het beeld gemaakt is, zwart is, ebbenhout dus. Van de rest van het beeld zie je niets, helemaal in een prachtig gewaad. Na deze verering/aanbidding terug naar ons Hospederia voor ons ontbijtje en daarna weer op weg. Overal in de hoofdstraat van die bekende winkeltjes waarvan de eigenaren al hun bezittingen buiten tentoon aan het spreiden waren. Omdat we nog geen magneetje van de zwarte Madonna op onze muur hebben hangen, kocht Josine er enkele, ook nog een paar kaarten voor o.a. Els Kerckhoffs. Op mijn vraag waarom ze daar opeens weer aandacht, antwoordde ze omdat zij een Maria aanbidster was, het nu oktober was (de Maria maand) en omdat ze ook dacht aan de sterfdag van haar moeder. Na enig gereken kwamen we erachter dat Ma 01-10-’11 overleed en op 07-10-’11 begraven werd; op Herman&Elly’s 40ste huwelijksdag, die hebben er dus ook al weer een jaar opzitten, waarvoor nog de hartelijke felicitaties uit Cabañas! Die liggen voor op ons en zijn al hard op weg naar hun 50ste!! Het adres van Sjir stond in mijn telefoon, evenals het emailadres, die voeg ik zometeen dan ook maar weer toe aan onze mailinglist..
Daarna dus op weg, via vlgs. Rinus een mooiere 9 km langere weg ‘bovenlangs’ via Cabañas dus. Guadalupe verlaten via de steilere linker toegangsweg, nu dus omlaag en dan net buiten het dorp via een grindpad over een oude spoorbrug waar we gisteren onderdoor reden en die er nog al indrukwekkend uitzag. Even verder op kwam die Via Verde weer uit op de weg richting Cañamero uit waarvoor eerst nog een klimmetje van 6% over 5km bedwongen moest worden, de puerto de Puertollano, gevolgd door weer een afdaling. Na Cañamero een echte kuitenbijter, 7,5% over een km. of 6, d’r kwam geen eind aan, en in de eerste versnelling, trap je dan ik weet niet hoeveel keer die trappers rond. De snelheid is dan ook niet om over naar huis te schrijven, stilstaan is geen optie omdat je dan besprongen wordt door vliegen die voor het eerst sinds dagen ‘vocht’ vinden en daar dus nu zomaar voor niets een voorraadje zien/ruiken? langskomen. Ook dat langzaam omhoog fietsen is niet voldoende voor sommige snelle vliegen.. vervelend, snap niet dat ik daar alleen maar last van heb, Josine laten ze links liggen!! Toen een schitterende afdaling, zonder vliegen, richting Berzocana en 1 km. daarvoor rechtsaf voor de laatste kleine beklimming, de Puerto Solana. In Solana even van de fiets af en in een plaatselijke restaurantje geluncht. Terwijl we dat dorp inreden, hoorde ik een mij, vanuit het verre verleden, bekend tinkelend geluidje uit het achterwiel.. en na inspectie, jawel hoor, 1 spaak kapot!! 8 km verderop ligt Cabañas del Castillo, een walhalla voor vogelliefhebbers, 2 enorme rotsen die omhoog steken, op eentje een restant van een kasteeltje en de andere: een ‘flat’ voor de ‘buitres’, de gieren. De toegangsweg naar Cabañas is ook vlgs. Rinus ‘loeisteil’, zo op het oog meer dan 20%, gelukkig maar over 1 km. We kwamen boven en ontmoeten daar de zo op het oog enige levende ziel die daar woonde. Toen we hem vroegen naar ons onderkomen, belde hij meteen de eigenaresse die binnen 3 minuten verscheen en ons begeleidde naar het appartement, schitterend uitzicht op de ‘Extremadura’.. Na een wederom verfrissende douche, zit ik nu in de olijfboomgaard van die eigenaresse (want daar is wifi) onder het genot van een lekker wijntje dit verslag te schrijven. Josine zit diep verzonken in haar e-reader. Net belde Liesbeth uit Nijmegen, zodat Ineke ook weer even herdacht werd. Morgen dus een rustdag, even ‘vogelen’ offe ‘vogelszien’ volgens Maite, de eigenaresse van het appartement, blijken er hier nog wel diverse ‘zeldzaam mooie’ soorten te zitten. Ik zal morgen alles wat ik ‘gevogeld’ heb jullie mededelen evt. van foto’s voorzien. Hasta mañana.

p.s.
- nog even de tekst herlezen en dan kan ik hem, veilig voor Toot’s
kritische leesbrilblik plaatsen!
- daarna de foto's van vandaag en nog enkele foto’s van gisteren erbij plaatsen want de wifi in het Hospedaria was niet ‘je van het’!
- morgen dus een rustdag waar die spaak in het achterwiel vervangen gaat worden! tussen het ‘vogeltjes-zien’ door

• 10 Oktober 2016 - 19:06

Pim:

Jef, ik weet al waarom jij alleen last had van die vliegen....ut waren strontvliegen haha.....mooie omgeving zo te zien dat Extremadura.!

• 10 Oktober 2016 - 19:53

Toot:

De foto's van het altaar vind ik prachtig,vooral die van de zwarte Madonna. Schitterend van kleur,pure Kunst.
    Rusten jullie morgen maar eens lekker uit om al die indrukken te verwerken.
    De mooiste foto's die je maakt,zou je eigenlijk moeten vergroten.
    Ik ben op dit gebied niet meer van deze tijd maar kan wel zien wat goed is en wat niet.
    By............. . MORGEN WEER EEN NIEUWE DAG.

• 10 Oktober 2016 - 21:08

Nelleke:

Schitterend en wat n knap zwart vrouwke! Bijna net zo mooi als die uit den Bosch! Lekker uitrusten morgen en veul plezier samen met de vogeltjes!

• 10 Oktober 2016 - 21:14

Pietje:

Leuk om uche toch door het Spaanse landj te volge! Völ succes mit vogele mörge!

• 11 Oktober 2016 - 09:01

Sepali En Friso:

Van langenboom naar de olijf WiFi boom in Spanje. ..haha

• 11 Oktober 2016 - 09:34

Meriam:

Wat een mooie tocht maken jullie weer. Het lijkt mij wel eng als je weer naar beneden raced na zo , n klim

Verslag uit: Spanje, Cabañas del Castillo

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..