'bienoa de fits geklauwd' - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu 'bienoa de fits geklauwd' - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

'bienoa de fits geklauwd'

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

20 Oktober 2016 | Portugal, Lissabon

Lissabon, 19-10-’16, hauf elf ‘s aovusj, 22.30

Zo even met de toektoek dus erop uit geweest om enkele nieuwe overhemden te kopen bij de El Corte Ingles, tevens, omdat een van mijn 2 onderbroeken blijkbaar ergens tussen de lakens is blijven liggen en er slechts nog 1 dus resteert voor de komende dagen, 3 nieuwe Hom ‘bovenladers’ erbij genomen. Dat moet voldoende zijn voor de 2 dagen die ons hier nog resteren. Op de terugweg de goedkopere taxi genomen, die rijden hier nog voor tussen de 5 en 10 Euro je een eind weg!! Aan die taxi chauffeur gevraagd of hij misschien een Chinese winkel-van-sinkel wist te liggen waar je ‘noppenfolie’ kon krijgen. Hij bracht ons naar de Chinese wijk waar tal van die kleine winkeltjes liggen waar ik van dacht daar verkopen ze dat spul op een rol.. Maar neen hoor, een deel was gesloten (na 19.00 uur) en het andere deel verkocht dat spul dus niet; uiteindelijk een adres vernomen waar we morgenvroeg hopen te scoren, dus morgen met de taxi weer daarheen en hopelijk met succes en mét een rol noppenfolie en ducktape weer terug. Firma Goyer wordt node gemist!! Op de terugweg kregen we van een andere taxi-chauffeur nog een toeristische route aangeboden op weg terug naar onze wijk Alfama.. Toen we op het kerkpleintje bij ons appartementje aankwamen, stond onze tandem nog ‘kompleet’ aan het ijzeren hekwerk.. Wel waren er enkele jonge kinderen, de oudste een jaar of 14, aan het voetballen op dat plein en eentje was er zijn fiets aan het repareren op een meter of 10 van de tandem… vlak erbij stond een, niet pluis ogende, volwassene… Wij gingen ons appartement binnen om onze benen even te strekken alvorens weer uit te gaan eten.. Toen we dat deden, zag ik na het openen van de voordeur meteen dat het zadel van Josine was verdwenen!!! Even verderop was die jonge man dat zadel op zijn fiets aan het monteren!!! niet te geloven, ik struinde erop af en onder de nodige woorden uit het eerder vermelde vocabularium maakte ik die jongeman duidelijk dat dat niet de bedoeling was… dat was het zadel van Josine!! en verwijderde het zadel weer uit die fiets van de enigszins verbouwereerd kijkende jongeman..
Het was duidelijk dat vastmaken aan dat hekwerk was niet veilig genoeg, die fiets stond daar niet veilig.. ik verwijderde alvast mijn zadel en het stuur van Josine.. én we besloten te gaan uit eten in hetzelfde restaurant als gisteren, zodat we een beetje zicht konden houden op de tandem.. Na afloop van het weer lekkere eten bleken ze ook geprobeerd te hebben om het stuur van mij te verwijderen, ze werden echter gestoord door een andere bewoner van de wijk die mij toen ik weer bij onze tandem stond, erop attendeerde, hij was met zijn zoon als bewaker daarna bij mijn fiets gebleven waarvoor ik hem hartelijk bedankte. Daarna was hij zeer behulpzaam bij het ophangen van de fiets aan de trapleuning, binnen!! waar hij dus nu hangt.. Je kunt er met enige moeite nog langs, hopelijk levert dat niet al te veel problemen op voor andere bewoners (als die er zijn) in het pand.. Ik heb er een briefje opgehangen waarom die tandem daar hangt en mochten er problemen mee zijn dat ze op de eerste verdieping kunnen kloppen of mij kunnen bellen..
Zo dat was het weer voor vandaag, morgen dus eerst op zoek naar de noppenfolie en om 12.30 lunchen met Erik-Jan en zijn vrouw, hij heeft een restaurant uitgezocht op minder dan 2 minuten lopen van ons.. in onze wijk Alfama dus.. waarover morgen meer.
welterusten,
el jefe

• 20 Oktober 2016 - 12:15

Sepali En Friso:

Klinkt nog steeds alsof jullie je goed vermaken daar. Groetjes uit het herfstachtige nijmegen

• 20 Oktober 2016 - 22:49

Piml:

Die Portugesen handelen zeker ook in oud ijzer.....haha...en waarom zouden ze uitgerekend Josines zadel willen pikken?..... Wellicht dat er nog DNA sporen van mij op zaten ...van de Heimbach rit.......Hier is het inderdaad al uitkijken met fietsen....nat wegdek, bladeren overal, en s'morges al donker. Op weg naar het werk......groetjes

Verslag uit: Portugal, Lissabon

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..