'heen en weer, heen en weer'... - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu 'heen en weer, heen en weer'... - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

'heen en weer, heen en weer'...

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

19 Oktober 2016 | Portugal, Lissabon

Lissabon, 18-10-’16, 23.45.. kwart veur twelf

Een latertje vandaag maar wel mét reden…
Van morgen in dat schitterende hotel ‘Pousada Alcácer do Sal’ nog het ontbijtje meegenomen en vertrokken voor de laatste etappe… Het eerste deel over een nogal drukke weg waar Josine op een gegeven moment genoeg van kreeg.. Eigenlijk was het ook schandalig dat ze op die weg fietsers toelaten… Kun je je voorstellen, een drukke 2 baansweg waar de diepe sporen van de vrachtwagen net zo’n 40 cm van de weg rand zitten en dan zo’n bult omhoog naar de wegrand waar dan alleen een vluchtstrook van slecht beton zit, vol gaten.. Je bent a.h.w. verplicht om 1 meter op de weg te gaan fietsen met alle gevolgen vandien… piepende remmen van vrachtwagens, snel weer naar rechts de ‘slechte’ vluchtstrook op… enfin gelukkig werd de weg op een gegeven moment beter, in die zin dat we de vluchtstrook als fietspad konden gaan gebruiken waar hij ook eigenlijk niet voor gemaakt is.. Na een km of 30 werd de weg bij Aquas de Moura een stuk minder druk, verkeer naar Setubal ging hier rechtdoor en wij sloegen rechtsaf richting Poceiaro en Montijo.. In Aquas de Moura even in een locaal barretje een ander zitvlak genomen en wat gedronken. Uiteindelijk in Montijo zo in een keer naar de vertrekplaats van de Ferry gereden, zonder problemen en of ongelukken. Alleen toen we daar aankwamen 13.30 bleek de volgende boot pas om 15.00 te vertrekken, dus weer ff pauze genomen en de feud achterstand weggewerkt. Tevens op de Mio het adres ingebracht van het door ons gehuurde appartement in Lissabon, Beco de Sao Miquel 17.. Op een gegeven moment hoor ik iets via de luidsprekers over bicycletas en denk dus dat wij als eersten aan boord moeten, we haasten ons en gaan aan boord.. een soort Hoovercraft boot, die met gezwinde spoed (36,5 km/uur) richting Lissabon vaart… Richting Lissabon, shit waar is mijn Mio… jawel hoor, in de haast om aan boord te gaan, laten liggen in de vertrekhal in Montijo.. nondeju en nog enne keer nondeju en nog enkele tot mijn vocabularium behorende uitdrukkingen in dergelijke omstandigheden.. Josine’s simpele oplossing, “je pakt gewoon zo meteen een kaartje terug en haalt hem op, hij zal er nog wel liggen…” nondeju, nondeju.. Dus aan Lissabon’s zijde de fiets van boord gedaan, ergens met Josine neergezet en tegen Josine gezegd “pak daar maar een terrasje en houdt de tandem in het oog” en ik weer die boot op, die meteen terugvoer… Zit ik op die boot, belt Josine op dat ze problemen heeft gehad met de veiligheidsdienst die daar een fiets zien staan, zonder eigenaar die net van de boot afkomt etc.etc. Josine heeft een en ander op haar beste Portugees proberen uit te leggen, hetgeen gelukt was, ze zat nu met fiets op een terrasje. Volgens haar moest ik wel straks nog een kaartje kopen… ik dus weer terug naar Montijo, ½ uurtje varen en toen daar weer aan wal en op zoek naar mienen Mio… niet te vinden, op de bank waar ik dacht dat hij lag, lag hij niet… nondeju, nondeju etc. Ik richting de kaartjesverkoper om te horen/zien of iemand daar mijn Mio had afgegeven.. en op dat moment komt een meneer die ons tevoren vriendelijk te woord had gestaan en geholpen had om de fiets door de poortjes te loodsen naar mij toe en vraagt me wat ik aan het zoeken ben… kortom hij wist dat ik iets aan het zoeken was en toen ik hem had uitgelegd wat, begon hij te lachen en nam me mee naar het kantoor waar m’n Mio lag… Abrigado, Abrigado, wel een keer of 100 en buigend als een knipmes nam ik afscheid van hem.. ik hoefde zelfs geen kaartje te kopen, ik mocht zo weer de boot op richting Lissabon… vanmorgen nog nooit op die boot gezeten en nu al 3x dus, een keer heen, 1 keer terug en nu dus weer heen… Aan de overkant, in Lissabon op de kade, zag ik Josine met fiets zitten op een terras waar ik even later ook aanschoof en 1½ pilsje nam op de goede afloop, achteraf iets te overmoedig..
Toen m.b.v. de Mio op zoek naar ons adres… Op die Mio lijkt alles simpel.. daar zitten geen hoogtelijnen op en geen trappen… 1ste straat links ging niet: trappen, 2de wel maar ook weer gevolgd door trappen.. Kortom na menig trapje op en af uiteindelijk ons onderkomen gevonden, heel wat anders dan de Pousada Alcacer do Sal… Toen ik uiteindelijk alles op zijn plek had, d.w.z. alle bagage, de fiets en Josine, werd het me een beetje te veel.. van al dat gesjouw trapje op en af, bagage en tandem allemaal achter elkaar, ik werd duizelig en kreeg een soort koude rillingen en moest even plat… kon het verhaal dus niet meer kwijt… Na even gelegen te hebben (tot 21.00) en weer bekomen te zijn, zijn we in een restaurantje gaan eten, naast de voordeur van ons appartement… Ons appartement Josine vindt het zeer lachwekkend, het bestaat uit een kleine slaapkamer, met Ikea-2persoons bed, 1 kleine keuken en een kleine kamer met 2zits, inderdaad Ikea, bank en TV aan de muur.. Maar het kleinste kamertje van het appartement spant de kroon: douche/wc in 1.. Josine zei nog: “ik denk dat we alletwee vrijdag weer blij zijn als we thuis zijn.. daar lopen we elkaar niet de hele dag voor de voeten, hier dus wel.. Temp. hier in Lissabon 25 graden en lekker warm, voor morgen idem dito.. dus echt nog genieten van de na-zomerzon in Lissabon.. Morgen de stad in met de bus en we hebben nog een afspraak met Erik-Jan die belt morgen een keer en we zullen dan eens zien of we elkaar nog kunnen ontmoeten voor een hapje/drankje.. Tot morgen dus..

• 19 Oktober 2016 - 08:21

Nelleke:

Gelukkig, ik vond deze reis zo angstig goed gaan! Het venijn zat in de Ferry dus! Jammer dat er geen foto's zijn van Tandem op terras!

• 19 Oktober 2016 - 10:51

Toot:

Hoe bestaat het , de hele reis geen centje pijn en dan krijg je dit. Josine heeft wel lekker kunnen lezen. Misschien is dit een voorbode dat jullie naar huis moeten gaan.
    Bertha en Coba werden ongeduldig en zijn vertrokken,maar gelukkig hebben we de foto nog.
    Tot ziens.

• 19 Oktober 2016 - 12:43

Ria:

Schitterend verhaal ..
    Vergeet niet de pastis de Belem te gaan proeven
    En in Barrio Alto zit een voormalige apotheek wat nu een portbar is en daar hebben ze toch lekkere wijn ..green wine
    Gruss Ria

• 19 Oktober 2016 - 13:48

Mark En Schatjes:

Ja apo, je hebt Liam besmet afgelopen fietsvakantie met hem. Die moest en zou zijn telefoon gisteren meenemen op de speurtocht van school in de Goirlese bossen.Had hem zo gezegd; wel in de jaszak en dan de rits dicht, zodat je hem niet verliest. Ja papa; doe ik. En nog een keer herhaald; ja papa.
    Komt 's middags thuis met een gezicht als een oorwurm.Ben m'n telefoon verloren in de bossen.
    Had je hem in je jaszak met de ritsen gestopt, want dat heb ik je vanmorgen gezegd te doen.
    Heb jij dat gezegd papa? Heb ik niet gehoord.
    Zoeken had geen zin meer naar de Iphone vijf, want na alle regen van gisteren is het een Iphone in devijver geworden.

Groetjes van ons

Verslag uit: Portugal, Lissabon

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..