Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

Madrid

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

05 Oktober 2016 | Spanje, Madrid

Madrid, el cinco de octubre, a las seis y media.. 18.30

Zo dat was een dagje Madrid.. wat een stad, totaal anders dan Barcelona. Bijna geen flats, hooguit 5-6 verdiepingen en allemaal vrij brede straten en wat verder opvalt is dat er relatief weinig heel oude gebouwen zijn.. Vanmorgen dus met de ‘rode’ bus een city tour gemaakt, nou ja de meeste tijd sta je stil, wat een drukte in die stad zeg.. niets voor mij.. al die chinese toeristen lopen met zo’n doekje voor de mond. Bij museum Prado van die ‘hop-on hop-off bus’ afgestapt en het museum in gelopen. Meteen aangeschoten door een gids die ons voor wij dachten 15 Euro een rondleiding zou geven.. tijdens zijn rondleiding vertelde hij ons al sinds 1982 dit werk te doen, hij kende inderdaad bijna elk schilderij uit zijn hoofd, wees ons op alle details.. Legde ons uit dat Spanje en Nederland in die tijd veel met elkaar van doen hadden, wist ook dat menig schilderij van Nederlandse makelij door ene zekere heer Alva naar Spanje was gesleept. Ook bleek hij een echte ‘Jeroen Bosch’ kenner te zijn, wist ook het nodige over de andere schilders, Brueghel, Velasques, Goya, Rembrandt, Caraveggio etc.etc. Natuurlijk was ik benieuwd naar de ‘tuin der lusten’, ‘el jardin de las delicias’, maar met die uitleg van die gids erbij, kwam ik er toch achter dat er meer ‘smeerlapperij’ in zit dan ik op het eerste oog zag. Ook andere schilderijen van zijn hand passeerden de revu, allemaal met zijn uitleg erbij.. ik werd er op een gegeven moment niet goed van, wat die man (Jeroentje Bosch) in die tijd niet allemaal wilde laten zien, niet te geloven. Ik was dus na de bijna 2 uur rondleiding aan frisse lucht toe.. dat die 15 Euro bij de afrekening er 50 bleken te zijn, kwam natuurlijk ook door zijn niet beste Engels, ‘fifteen’ en ‘fifty’ lijkt wel op elkaar, vooral als een snel sprekende Spanjool dat zegt.. enne 15 Euro voor een kleine 2 uur rondleiding door een ‘Prado kenner bij uitstek’ is natuurlijk ook wel Hollandse tarief… Buiten even bekomen van het Prado bezoek en weer de bus in, voor de volgende bezienswaardigheid.. richting koninklijk paleis en de kathedraal… onderweg even off-gehopt bij de Plaza de Oriente bij het Theatro Real (hadden vandaag geen voorstellingen) en wat gedronken. Het is warm in Madrid, 28 graden, weinig wind en licht bewolkt of is dat de smog? .. Daarna richting Palacio gelopen… een rij van hier tot ginder, allemaal voor de bezichtiging van dat paleis… niet voor ons dus. Wel nog even de kathedraal ingegaan en ook hier valt het me weer op dat alles relatief ‘nieuw’ is.. Vervolgens lopend naar de Plaza Mayor via de Calle Mayor. Daarna via de Plaza del Sol (hét middelpunt van Spanje) naar het Apollo theater gelopen waar vanavond een voorstelling van Carmen zou zijn… maar helaas voor vandaag geen kaartjes meer zodat we de avond maar dinerend zullen doorbrengen.

Morgen dus de eerste etappe richting El Escorial.

• 05 Oktober 2016 - 19:49

Trudy:

Die fout maak je dus maar één keer. Zo hebben wij (josine was daar ook bij) eens met het meiden ski weekend heerlijke bubbeltjeswijn gedronken voor 15 euro per fles. Dat was tijdens Rock the Pistes. Een dag later stuitten we op een homo-feestje waar ze weer dat spul verkochten, dachten we.... Fifteen bleek ook Fifty, toen de champagnefles al open was.

• 05 Oktober 2016 - 21:02

Zoon:

Hollanders

• 05 Oktober 2016 - 21:07

Sepali:

Mooie foto's! Jaloers op de temperatuur daar...hier is het koud!!! Kus seep

• 05 Oktober 2016 - 21:22

Ria:

Nee Trudy, Josine was daar

• 05 Oktober 2016 - 21:23

Ria:

Helaas niet bij
    Die zat met haar neus in een goed boek
    Fiets ze morgen
    Gruss

• 05 Oktober 2016 - 21:48

Trudy:

Klopt ja!

• 06 Oktober 2016 - 19:53

Toot Wiegman:

Wat zullen jullie moe zijn geweest. Ik sta niet versteld over die 50 E . Ga maar eens twee uur spreken.
    Jullie zullen vast heel lekker gegeten hebben.
    Ik denk dat de tocht vandaag een hele verademing is geweest
    Dat lees ik straks wel.
    By.........interactiefje, dus niet interactliefje.

• 08 Oktober 2016 - 19:34

Pim:

Buenas,
    Het feit dat In Madrid niet veel oude gebouwen staan zoals in Barcelona heeft te maken met het feit dat Madrid niet altijd de hoofdstad was van Spanje. Zoals je wellicht zult weten was dar voorheen Toledo. Toen echter een of andere koning van mening was dat de hoofdstad moeste liggen midden in het centrum van het Spaanse rijk, is de hoofdstad verhuisd naar Madrid dat dan dus nog opgebouwd moest worden. Vandaar dat de gebouwen niet echt oud zijn, mar wel statig mooi. Olga heeft er tijdens haar studie gewoond, dus we weten wat jullie gezien hebben.
    Veel succes met het fitsen murge ....gelukkig lekker weer om rustig rond te kunnen kijken....
    Wij gaanmorgen met het Syrisch gezinnetje een toertjemaken door Zuid Limburg ....hasta la mañana

Verslag uit: Spanje, Madrid

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..