Evora - Reisverslag uit Évora, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu Evora - Reisverslag uit Évora, Portugal van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

Evora

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

16 Oktober 2016 | Portugal, Évora

Evora, 16-10-’16, hauf ellef

Zo weer terug op de hotelkamer na een avondje Evora.. leuk stadje en eigenlijk voor het eerst veel toeristen gezien. Of dat nu komt omdat het zondag is?? Binnen de muren van de oude vestingstad de Praza Giraldo bekeken en even op een terrasje voor Josine de Sangria en voor mij het alom bekende biertje genuttigd, daarna doorgelopen naar de Kathedraal die wel mooi was aan de buitenkant maar helaas gesloten, dus geen kaarsjes. Wel de oude Romeinse tempel van Diane nog bewonderd. Al dwalend door de oude binnenstad een cafe/restaurant gespot die pas om 19.30 openging, daar alvast een plekje besproken en nog even op de praza Giraldo plaatsgenomen en alvast een apperatiefje genuttigd. Daarna lekker gegeten in Restaurante Alentejo (juist ja die van die lekkere witte wijn). Nu dus weer terug op de hotelkamer en de reis voor morgen iets aangepast. Josine had via de VVV alhier ontdekt dat er 13 km. westwaarts van Evora, nog zo’n soort ‘Stonehedge’ ligt nl. in Nosse Sra. de Guadelupe dus onze fietstocht van morgen wordt daar aan aangepast.. een beetje om, nu in totaal morgen 74 km maar dan komt er wel in Alcacer del Sol een mooie plek om uit te rusten voor de laatste etappe naar Lissabon…
Tot merge dus,
el jefe

• 17 Oktober 2016 - 08:03

Nelleke Renders:

Goede morgen, weer bij! Genoten tot nu toe! FStandbeeld voor rotobNde Langenboom zou ik zeker doen! Knappe auto op de foto voor de kathedraal! Van el Pape?

• 18 Oktober 2016 - 00:01

Sepali En Friso:

Smaakt vast goed. ..die sangria ! Drink maar een glaasje voor ons...

Verslag uit: Portugal, Évora

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..