Tussen de buien, links en rechts, naar Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu Tussen de buien, links en rechts, naar Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

Tussen de buien, links en rechts, naar Trujillo

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

12 Oktober 2016 | Spanje, Trujillo

Trujillo, 12-10-’16, a las dos de la tarde..

Zoals Trudy al aankondigde in het weer veranderd, el sol se ha ido, de zon is weg.. Hadden we het raam van ons appartement gewoon openstaan om te genieten van de ondergaande zon en het uitzicht over de Extramadura, vannacht waaide ik het bed bijna uit, het stormde en regende ontzettend, de hele nacht door. Een lekker geluidje op de dakpannen net boven ons. Ik ben midden in de nacht maar opgestaan en heb ze dichtgemaakt.. Temperatuur vannacht niet gemeten, maar toen ik wakker werd kon ik wel een extra deken gebruiken, ben dus maar ½ metertje naar rechts opgeschoven.. Vanochtend was dus niet alleen de zon verdwenen maar ook het uitzicht op de Extremadura.. Mist, slechts 100 m. zicht, geen gier te zien. Rustig opgestaan en ontbeten, de jampot van Maite was helemaal leeg. Daarna ingepakt en gecheckt of we niets vergeten waren, toen Maite gebeld om af te rekenen.. Voor de hele voorraad aan levensmiddelen die ze in huis had gehaald en die dus bij aankomst al klaar stond, vroeg ze een vrijwillige bijdrage.. had geen lijstje met wat alles gekost had.. Daarna vertrokken we bij droog weer, de mist was iets opgetrokken en de weg nagenoeg droog. 50 km naar Trujillo. Via Retamosa, daarna links af richting Aldeacentera waar we even van de fiets af gingen voor een kopje koffie. De temperatuur bergaf is frisjes, we hebben allebei onze plastic regenjasjes aan. Bergop krijg je het vanzelf warm met een stuk weer van 7.5%, gelukkig niet zo lang als die van eergisteren. Daarna Aldeacentera weer uit richting Caceres en dan een scherpe bocht terug naar links, een wegdek vlgs. Rinus op dat in zeer slechte staat zou zijn, welnu Rinus ik kan je mededelen dat het wegdek tot aan Belen helemaal vernieuwd is, 20km. nieuw wegdek en slechts 1 auto heeft ons ingehaald!! Trujillo zie je al van veraf liggen, ervoor Belén. Je kunt al in Belén de invloed van ene zekere meneer Pizarro merken.. Links van de weg ligt een hotel genaamd Peru. Trujillo in, naar de Plaza Mayor met gepaste snelheid, voor ons reed een begrafenisstoet. Plaza Mayor viel ons een beetje tegen, of dat nu kwam omdat de zon er niet was, of het feit dat er zoveel vrachtwagens geparkeerd staan van een of ander radio station ?? we krijgen vanavond dus wat te zien of er is hier afgelopen weekend een feestje geweest.. En zoals ik al vooraf gezien had, staat er inderdaad een indrukwekkend standbeeld van diejen Pizarro.. Wie dat dan wel was? welnu daarover hoop ik jullie straks meer te vertellen, wel weet ik dat hij Peru veroverd heeft en dat hij een eind aan het Inca-Rijk gemaakt heeft. maar daarover dus straks meer als we een rondreisje door de geschiedenis van Trujillo gemaakt hebben,
Enne, oh ja niet vergeten te vermelden nl. dat we de hele weg geen drup regen hebben gehad, nu ik hier net gedouched en wel, in de jullie bekende positie lig, zie ik buiten mensen met paraplu’s over de Plaza lopen..
Hasta luego,

el jefe,

• 12 Oktober 2016 - 14:49

Erik-Jan Van De Wiel:

Sjef Boesten komt naar Portugal en het weer begint al instabiel te worden.....

• 12 Oktober 2016 - 17:45

Sandra :

Al met al toch nog geluk dan gehad met het weer....
    Mooie tocht wellicht met ups en downs...regen en geen regen, gelukkig in favorietenhouding nu, zoals ik lees!
    Hier is den salamander den 1e keer gelaagd voor auto theorie,
    Krijg ik ' s nachts om 03.00u bloemen van Dhr T Meulenpas en lest de salamander in de praktijk er op los, leuk leuk...
    Lieve groetjes van ons x

Verslag uit: Spanje, Trujillo

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..