Extramadura - Reisverslag uit Puerto de San Vicente, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu Extramadura - Reisverslag uit Puerto de San Vicente, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

Extramadura

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

09 Oktober 2016 | Spanje, Puerto de San Vicente

Guadalupe, 9-10-’16, a las siete y media, hauf 8

Vanaf die Puerto de San Vicente (slechts 807m.) Extramadura in met een werkelijk schitterende afdaling, Liam: geen hidden-dip positie, maar op bevel van achteren in de remmen!.. Brede weg, mooi omlaag slingerend, geen haarspeldbochten, lekker omlaag. Niet alleen geen kip en geen hond op de weg, maar ook zo ver als je kunt kijken geen levende ziel te zien, je bent echt buiten.. Na die afdaling natuurlijk weer een klim waarop Josine meteen reageerde met allemaal verspilde energie, zo meteen weer bergaf… na een dikke 70 km op dat zadel gezeten te hebben, de eerste signalen dat het einde in zicht moest komen… Gelukkig was het overgrote deel van die laatste 33 km bergaf met af en toe slechts een gemeen klimmetje. Maar de accu was in dat tentje in Puerto de San Vicente weer bijna voor 70% gevuld, dus dat kon makkelijk.. Tijdens zo’n beklimming, langzaam omhoog, opeens talloze vale gieren in de lucht, er eentje uit de hand op de foto gezet, schitterend gezicht, wat een spanwijdte.
Toen grotendeels afdalend naar Guadalupe met zijn klooster en kathedraal waar de zwarte Madonna aanbeden wordt, er worden bedevaarten hierheen georganiseerd. Dat was te merken ook! toen wij langs de zuidelijke ingangsweg (die is langer en daardoor minder steil) omhoog gingen naar Guadelupe, kwamen er wel een stuk of 30 bussen vol toeristen naar beneden!! Overdag zal het hier wel een soort Lourdes zijn, toen wij boven kwamen, was het rustig. Over die zwarte Madonna gaan ook weer de nodige verhalen. Passend bij de geschiedenis van deze streek… dan weer de Moren, dan weer de Romeinen, dan weer de Spaanse koningen, over en weer regeerden zij over deze streek. Toen Sevilla weer een keer door de Moren werd ingenomen, werd het beeld van de zwarte Madonna verstopt ergens in Extramadura en in begin van de 14de eeuw kreeg een eenvoudige boerenzoon Gil Cordero (vrij vertaald Giel Lam) een verschijning van de maagd Maria en op de plek waar zij verscheen, moesten priesters gaan graven en jawel hoor daar lag mw. de zwarte Madonna… op die plek werd eerst een kapel gebouwd die later uitgroeide tot het huidige klooster en kathedraal.. Guadelupe is hierdoor altijd voor iedere Spanjaard een belangrijke plaats!! wie hier allemaal niet op bezoek zijn geweest, om maar wat te vermelden: Koningin Isabel en koning Ferdinand gaven hier Columbus toestemming voor zijn reis naar de nieuwe wereld. Met andere woorden: ze betaalden zijn reis voor de schatten die hij mee terugbracht. Daarom wordt ook overal in de nieuwe wereld de zwarte Madonna van Guadelupe aanbeden !! Hoe die Columbus zonder boot hierheen gekomen is, is voor ons een raadsel. Maar een ding is zeker vandaag, el nueve de octubre 2016, de 9de oktober 2016, bezochten WIJ, senora Josephina y El Jefe, Guadelupe oppe tandem!! Vertel het voort, voort, voort!!

• 09 Oktober 2016 - 20:52

Tootwiegman:

Was je een beetje in de war Sjef, want volgens mij zit Liam niet achterop en hebben de moren de moren niet ingenomen. Misschien een wijntje te veel? Nou gelijk heb je.
    Ik denk dat ik nu ook maar eens in Wilbertoord bekend ga maken dat Maria in mijn tuin verschenen is,misschien wordt er dan een wat groter huis voor mij gebouwd. Misschien heb ik ook wel een portje teveel op.
    Wat die boot betreft........misschien sjouwende slaven?
    Binnenste buiten.

• 09 Oktober 2016 - 21:02

Lieke:

Weer leuk om te lezen en prachtige foto's!
    Wat genieten jullie weer.
    Veel fiets plezier nog.
    Groetjes

• 09 Oktober 2016 - 21:34

Joep:

Mooie vogel

• 09 Oktober 2016 - 22:18

Sepali En Friso:

Gratis geschiedenisles en nog leuk om te lezen ook!!

• 09 Oktober 2016 - 23:12

Josine&sjef Boesten:

hallo Toot,
    bedankt voor je correcties!! blijkbaar ben je je leesbril niet kwijt.. en wat die verschijning van Maria in Wilbertoord betreft, ik denk dat die een andere locatie uitzoeken!!

• 10 Oktober 2016 - 11:31

Toot:

Wat een imposante foto van die condor.
    De foto van de Taag van de brug af gezien is een prijswinnende!!!.
    Wat hebben jullie weer een fantastische vacantie,voor mij ook meegenieten,dankzij de leuke verhalen.

• 11 Oktober 2016 - 23:29

Sandra Verhagen:

mooi mooi zeg.... x

Verslag uit: Spanje, Puerto de San Vicente

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..