El Via Verde de la Jara - Reisverslag uit Puerto de San Vicente, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu El Via Verde de la Jara - Reisverslag uit Puerto de San Vicente, Spanje van josine&sjef boesten - WaarBenJij.nu

El Via Verde de la Jara

Door: el jefe

Blijf op de hoogte en volg josine&sjef

09 Oktober 2016 | Spanje, Puerto de San Vicente

Puerto de San Vicente, el nueve de octubre 2016, a las tres y quarto

Zo ff de accu bijladen voor de laatste 33 kilometros.. 50 km Via Verde de la Jara is niet mis.. bijna continu zij het geleidelijk aan omhoog. Deze 50 km Via Verde is er nog over van de oorspronkelijke spoorweg-verbinding tussen de provincie Madrid en Guadalupe. De bedoeling was dat het beide gebieden met elkaar verbond zodat de Extramadura wat toegankelijker werd. Om de stroomgebieden van de Taag en de Guadiana met elkaar te verbinden, allemaal ideen die de aanleg ervan ‘nodig’ maakten. Gewerkt heeft die spoorlijn bijna nooit. 18 tunnels, 7 stations, 5 viaducten zijn er aangelegd, er heeft echter nooit een trein over gereden.. Met de aanleg werd begonnen onder het regime van dictator Primo de Rivera, daarna vorderde de bouw door de burgeroorlog in Spanje slechts langzaam, in 1964 werd de aanleg ervan zelfs gestaakt. Alle moeite voor niets dus, heel wat kapitaal erin gestoken en niets van de oorspronkelijke bedoelingen werd bereikt, alleen dat wij dus nu vanuit het stroomgebied van de rio Guadiana in het stroomgebied van de Taag een lekker stukje hebben kunnen fietsen. De Via Verde de la Jara begint bij Calera y Chozas waar we na 20 km fietsen vanuit Talavera bij een chinese winkel van sinkel nog ff voorraad inkochten voor die 50 km.. Gelukkig maar want onderweg is nada te koop. Er zijn wel nog restanten van stationnetjes maar die zijn allang niet meer bewoond, totaal onderkomen, niets van over. Omdat het zondag is, denk ik, dat deze Via Verde nogal druk bezocht werd door fietsende leeftijdsgenoten die we tegenkwamen! gingen dus allemaal bergaf. Ingehaald hebben we maar enkele mensen. Zoals Rinus in zijn boekwerk al aangeeft is de natuur prachtig m.n. die brug over de Taag is schitterend, nogal wat werk aan geweest in lang vervlogen tijden, heeft een lengte van 357 metros en nog al hoog.. met een schitterend uitzicht over de Taag en de omgeving. Er is nogal wat springstof gebruikt om de nodige rotspartijen op te blazen.. uiteindelijk dus bij estacio Quiteria het eindpunt bereikt en even in de schaduw gestopt. Dat had ook Alfredo gedaan, een solo-fietser uit Madrid, hij ging met zijn bepakte mountain-bike met ‘cargo’ 55 kgr. en hij zelf een dikke 90, zonder e-bike, vandaag maar tot Puerto de San Vicente, morgen door naar Guadelupe. De 21-ste wilde hij in Cadiz arriveren en dan weer met de trein terug naar Madrid, hij mocht niet langer wegblijven van zijn ‘mujer’.
Zo meteen gaan wij weer verder, de laatste 33,7 km. naar Guadalupe waar we in de Hospedaria del Real Monesterio, Plaza Juan Carlos I, een oud klooster, de kamer van de abt voor ons 2-en hebben gereserveerd. Maar eerst nog even een steil hellinkje nemen, een soort pas (puerto) over en dan voornamelijk afdalen tot aan Guadalupe dat ook weer boven op een berg ligt, dus het laatste stuk wordt ook weer ff klimmen..

• 09 Oktober 2016 - 22:14

Sepali En Friso:

Wahaha. ..ziet er heerlijk warm uit daar...en gezellig!! Mooie foto's weer. Hier gaat alles ook goed. Xx

Verslag uit: Spanje, Puerto de San Vicente

van Prado naar Fado..

hallo volgers,
we gaan nog even nog genieten van de nazomerzon... die hier aan de weerberichten te zien, ons hier gaat verlaten. Vorig jaar viel dat ff tegen op onze camino Portuguesa, toen 14 dagen voornamelijk in de regen... nu dus van Prado naar Fado, van Madrid naar Lissabon op onze ebike tandem... Alle voorbereidingen zijn al getroffen, voor het eerst alle hotels al besproken!! nu nog de reis... De tandem staat al ingepakt klaar voor de reis bij de firma Goyer. Paul brengt ons dinsdag 'weer' richting E'hoven waar we met Ryanair om 15.00 uur richting Madrid vliegen. Aankomst aldaar 17.25 uur en dan, na de fiets weer in elkaar gezet te hebben, op de fiets, richting ons hotel, een kleine 20 kilometros.. We blijven dan even in Madrid, bezoek aan het museum Prado staat op het programma.. De reis verder, van Madrid naar Lissabon, verloopt via het net nieuwe boekje van de alom bekende Rinus Benjaminse, de ruta Iberica, eigenlijk van Pau in zuid Frankrijk naar Lissabon, wij dus de tweede helft, van Madrid naar Lissabon. De hoofdroute gaat dus vanuit Madrid via het kloosterpaleis van El Escorial langs de onderrand van de bergen naar het dal van de Taag. Hierna begint een prachtig fietspad over de Via Verde de la Jara naar de toegangspoort van de Extremadura. De Extremadura heet ons welkom met ruig beboste bergen waarboven adelaars en gieren cirkelen. Het is een paradijs voor vogelliefhebbers. Hier ligt het mooie stadje Guadalupe met haar prachtige klooster gebouwd ter ere van de Zwarte Madonna. Een ander bijzonder mooie stadje is Trujillo, waar het goud van de conquistadores werd gebruikt om enkele paleizen neer te zetten. De route daalt af naar het dal van de Guadiana via kleine wegen zonder verkeer en zo bereiken we Merida, het Rome van Spanje genaamd en deze naam is het volledig waard. Van de oorspronkelijke rijke Romeinse stad zijn veel gebouwen bijna volledig bewaard gebleven. Je kan er ook prachtige mozaiëken bewonderen. Na Merida gaat de route verder in een tak naar Lissabon waar we dus 19 oktober hopen aan te komen.. tot zover deze lezing..